02:06

Jag borde egentligen sova, men det är precis som vanligt när vi ska åka nånstans, jag har fortfarande en miljon saker att göra plus att jag måste upp galet tidigt imorgon så jag kommer som vanligt va ett sömnlöst vrakt när vi väl landar i Sverige, tur att mamma är där och kan ta hand om mig! ^^

Jobbet idag var en hysterisk tillställning, alla människor kom helt plötsligt på att det är "bank holiday weekend" så det var TVUGNA att ta in sina djur till veterinären för de var DÖENDE (detta händer varenda gång en storhelg närmar sig) även en massa människor som helt plötsligt kommer ihåg att deras djurs mediciner håller på att ta slut och de bara måste ha dem just nu! Vad hände med framförhållning liksom?
Jag blir så sur, jag säger alltid till våra klienter att om ni vill ha en "repeat prescription" så ring alltid först för att va säker på att vi faktiskt har medicinen inne och också för att veterinären måste okeja att vi ger ut dem, om ni bara kommer förbi oannonserat så ETT det är inte säkert att vi har medicinen på lager (särskilt inte precis innan en långhelg eftersom det just varit 10 andra personer inne innan dig och köpt samma medicin!) och TVÅ veterinären kan va ute på ett hembesök eller mitt i en operation eller helt enkelt hemma på lunch och om veterinären inte okejar så blir det ingen medicin! Och ja, jag kan ringa veterinären och ibland kan hon okeja saker över telefon, men många gånger så måste hon se sina anteckningar och det är inte säkert att hon har tillgång till dem där hon är.
Jag repeterar det här som ett jäkla mantra, men ändå är det en skrämmande andel människor som tydligen antingen är tröga eller så bara vägrar de lyssna och sen har de mage att bli upprörda på MIG när jag säger att de inte kan få sin medicin idag som om jag personligen försöker ta livet av deras djur genom att neka dem medicin.
Fatta att det är OLAGLIGT för mig att ge ut medicin, även om jag vet att veterinären kommer säga ja, jag har helt enkelt inte den befogenheten, jäklarns idioter...
..ännu bättre är de ägare som skickar sin granne, eller sin kompis, eller sitt barnbarn för att hämta medicin, först så vet de inte vilken av ägarnas hundar/katter/kaniner etc. det är som medicinen är för och när man väl lyckats klura ut vilket av djuren det är så vet de inte vilken medicin det är de ska ha "ööööh...jag tror han sa att det började på 'F'..." så när man väl lyckats klura ut vilken medicin det är så har ägarna inte skickat med tillräckligt med pengar så det blir ändå ingen medicin...
Jag kan babbla på om det här i en evighet, men jag ska inte trötta ut er!

Sen hade vi två andra "roliga" klienter inne idag.
En ägare var inne för att hans hund fått öronproblem igen (har skrivit om honom tidigare i bloggen, en hund som vi placerade en "ear wick" på), allt var liksom helt OK när han var inne, han fick medicin så han skulle klara sig över långhelgen och inte behöva uppsöka akutveterinären (som kostar massor!) och vi berättade för honom att om han inte använde medicinen så kunde han alltid lämna tillbaka den till oss efter helgen och han skulle få sina pengar tillbaka. Allt frid och fröjd.
Tills 2 timmar senare, när han ringer arg som ett bi!
Han tycker att vi pumpar honom på pengar, att vi ska ge tillbaka alla pengar han spenderade hos oss innan de bestämde sig för att operera örat på sin hund(?!!!?!), att hans försäkringsbolag inte betalar ut mer för hundens öronproblem var tydligen vårt fel också! Jag hade lust att tala om för honom att han var dum i huvet! Att vi omöjligt kan betala tillbaka pengar för behandling som vi gjort, att om de bara bestämt sig tidigare för operation så hade de inte behövt betala så mycket för alla konsultationer etc. Och att det faktiskt inte är MITT fel att de har en jävla skitpolicy på sin försäkring! Att vi faktiskt sa att om han inte använder de här medicinerna så kan han få pengarna tillbaka och att om han bara hade följt post-op instruktionerna så skulle hunden antagligen inte ha öronproblem idag! OCH det var HAN som ringde oss och bokade in sin hund, trodde han att han skulle få en gratis konsultation och att vi delar ut mediciner gratis som påskgodis eller?!?!
Men det kunde jag juh inte säga...jag fick hålla mig lugn och proffessionel och säga "sorry sir we can't help you more than this" typ en miljon gånger och sen ändå ta all hans ord-dynga och få luren drämd i örat på mig!..The joy of my job... NOT!

Den andra var en klient som har en hund som har en multiresistent bakterieinfektion i kroppen, hon ville lämna tillbaka den antibiotikan vi skrivit ut till hennes hund pga. (och jag citerar!)
"Hon ser inte så sjuk ut, och hon fick juh antibiotika för en månad sen, sen läste jag på internet att hundar kan få epilepsi och beteendeförändringar av den här medicinen".
Hunden håller sakta på att tyna bort framför ögonen på oss, den här antibiotikan är en av de få som bakterien inte visat sig resistent mot. Vi frågade henne vänligt var på internet hon hittat informationen om att de skulle få epilepsi, jo hon hade sökt på google efter "animal medicines +baytril (namnet på antibiotikan)", det hjälpte inte ens att vi läste för henne om biverkningarna direkt ur "djur FASS" och att det inte nämns något om epilepsi där, eller att vi sa att det här kanske var enda chansen att få hennes hund frisk igen. Men nej, hon ville inte att hennes hund skulle få epilepsi, (uppenbarligen så litar hon mer på nån random källa på nätet än på sin veterinär) och att eftersom hunden fått antibiotika för en månad sen och det skulle räcka.
Jag vill bara tillägga, vi är väldigt strikta på vår klinik när det gäller antibiotika, vi skriver inte ut det till höger och vänster som vissa ställen gör. Vi skulle inte ge ut antibiotika om vi inte hade gjort en ordentlig utredning först!

Jag är så trött, ovanstående är bara några av sakerna jag fått utstå idag, att vi dessutom fick förlänga våra konsultationstider gjorde inte saken bättre, jag ska egentligen sluta, låsa dörren och gå klockan 18.30... jag kom inte därifrån förrens 19.15, bara för att mötas av snigelköer på motorvägen, 50km/h hela vägen hem, var hemma klockan 20.00, sen var det äta och iväg till stallet där Kulan var sur som ättika, betedde sig som en riktig tjurkärring, bet Mike i örat, förstörde kjedjegrinden och var allmänt otrevlig!


happy-face!

Det positiva idag:
1.) Mike har gjort ett toppenjobb här hemma! Det är alldeles rent och fint och luktar gott! Jag är så stolt över honom!

2.) 12 dagars ledighet! Ojojoj! Smaka på det:  t o l v  d a g a r ! :D Nuff said!

3.) Sverige imorrn! Mammas mat, prata svenska, vänner, familj, hästar! Oj vad ja ska må bra!



Nu ska jag försöka sova lite, måste upp toktidigt för att hinna med allt, men det är det värt!
See you in Sweden suckers!
och glad påsk!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: