Llanfairpwllgwyngyllgog....

......erychwyrndrobwilliantysiliogogogoch
Nej det är inte nån random konstellation av bokstäver, det är ett ortsnamn (kanske världens längsta, men jag svär inte på det, mina källor säger olika saker.) och det är ett ställe dit jag alltid velat åka! Och nu blev det av!
Ja för igår åkte jag och Mike och vovvarna iväg på vårt lilla äventyr! Så jag tar det från början. :)

Ett av mina absoluta favoritställen på jorden är Wales och från där vi bor tar det ungefär bara en timme att köra så är man i norra Wales. Och att åka in i Wales är underbart! Det är som att köra rakt in i Sagan om Ringen, man förväntar sig nästan att se hobbitarna springa omkring! :D
Wales har en underbar geografi, men sandstränder och bergskuster, kullar och berg med ängar utspridda emellan dem, ett riktigt sagoland! Jag rekommenderar ALLA som åker till Storbrittanien att besöka Wales och då menar jag "riktiga" Wales, inte bara nån av de större städerna.
Tyvärr blev det inte så mycket fotograferat av de underbara utsikterna eftersom vi spenderade större delen av tiden i bilen (eftersom vi gav oss av liten sent som vanligt).

man kan se liiiite berg där borta ^^


jag på äventyr! :D


Mike på äventyr!


Så efter ungefär 1 ½ timme i bilen genom detta underbara land så var vi framme i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwilliantysiliogogogoch!
Vilket är waelsiska och på engelska betyder: "The church of Mary in the hollow of the white hazel near the fierce whirlpool and the churh of Tysilio by the red cave", det är en väldigt liten by som egentligen bara består av en tågstation och 3 pubbar typ, MYCKET sött! Man åker egentligen bara dit för att ta bilder på skyltarna, vilket vi också gjorde! ^^


Framför stationshuset med 2 av 3 favvopojkar!


En liten uttals-guide.
Dubbel "L" uttals som när man harklar sig, ni vet "schll" ^^

Så efter besöket i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwilliantysiliogogogoch så bestämde vi oss för att besöka Conwy Castle, ett av över 600 slott i Wales! Eftersom det var så nära stägningsdags så bestämde vi oss för att spara våra pengar och inte gå in, men vi vandrade runt hela schabraket som är VÄLDIGT imponerande!
Hela staden Conwy är uppbyggt run slottet och staden har en känsla av att man är mitt i en scen ur Robin Hood eller nått, mycket av det medeltida är väldigt väl bevarat.


Det ni skymtar till vänster är "vindbryggan", men den är mer som en monstruös stenkoloss!












Jag älskar hur det ser ut som att slottet är "fött" upp ur berget det står på, underbart!


Sen begav vi oss hemmåt, med ett pit-stop på KFC ^^ och ett på ASDA för att köpa choklad doughnuts!
Och sen var det myskväll i soffan framför The X-factor, med två väldigt trötta vovvar vid våra fötter.
En riktigt bra dag mao.
Jag fick åka till Wales, mina drömmars land (om ni bara visste hur många gånger Mike frågar "så vad vill du göra idag?" och jag säger: "WALES!" :D )
Jag fick besöka ett ställe jag velat åka till jättelänge! Är juh nästan lite pinsamt att jag velat åka dit så länge och inte förrens nyligen insett hur nära det är! ^^
Jag fick spendera en lycklig dag med min 3 favvopojkar i ett underbart solsken!
och
Jag kunde goffa KFC och doughnuts utan att få för mycket dåligt samvete! *because i'm worth it!" ^^

Nu ska jag kolla klart på världsmästerskapen i gymnastik, sen blir det vovvepromenix.

höres! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: