Sonntag

Eller söndag, eller sunday, "sunday bloody sunday" kom jag o tänka på nu, en U2 låt från den tiden då U2 fortfarande var ganska så bra! Hade en gång en kompis som gillade den låten eftersom "den hade så glatt och gött gung", jag frågade då om hon visste vad den handlade om....vilket hon inte gjorde. Så jag förklarade och förstörde nog den låter för henne för alltid. Så kan det gå!

Men nu tänkte jag inte prata om varken U2 eller Nordirland utan om min söndag! ^^


Jag är på bättre humör idag! Man behöver nog ha skitdagar då och då, för o få det ur sig liksom.
Jag hatar dagar som fredags och lördags, när allt är så bra uttänkt och planerat och sen allt bara skiter sig och det är inte bara "oj hoppsan där gick det inte som man tänkt sig" utan det är riktigt "bom, brak, kabang!" men vi löser det också :)

Let's focus on the good things!
Min nya lilla bil är verkligen kanon! Man flyger fram som i en liten go-cart, den är förvånansvärt snabb för o va en 1.3'a, alltså, man e juh inte så jävla kaxig när man ska plöja sig ut bland lastbilar på motorvägen i en bil stor som en skokartong, men när man väl fått upp farten så flyger man lätt in och ut mellan filerna och man kan juh parkera precis var som helst! Den e juh typ hälften så lång som tex. passaten! Klockren!

Jag började dagen med att diskutera blod och blödarsjuka med Leeann, helt normalt på en solig och fin söndag liksom haha, alla andra är ute och njuter av solskenet och grillar och gud vet vad, alla utom jag och Lee, för vi pratar om blodplasma och proteiner haha.
Hon håller på och utför en internutbildning på sitt jobb och jag är hennes bollplank när hon ska skriva sina uppsatser etc. etc. det är riktigt kul faktiskt att hon vänder sig till mig. Jag vet att jag låter självgod när jag säger det men det är kul att kunna dela med sig av sin kunskap. Jag har alltid varit lite som en tvättsvamp när det gäller att lära mig saker, informationen går in och sen stannar den där, jag använder den kanske inte dagligen men när den behövs så finns den där i nästan mer eller mindre helkonserverad form. Det är riktigt kul att min "läshuvud" kan komma till användning för nån annan också. :)
Så idag satt hon och skulle skriva om varför och hur blod levrar sig och ville då också skriva in nått om när blod inte levrar sig och frågade då mig en massa om von Willebrands sjukdom och så kom vi in på skillnader mellan vWS, hemofili och trombocytopeni. Lite udda att göra en söndag, men rikigt intressant. :)
von Willebrands sjukdom innebär att man har brist på von Willebrands faktor, ett protein som gör att blodplättarna får det svårt att binda sig samman, enkelt förklarat. :)
Det är den vanligaste, ärftliga (koagultiva)blödarsjukan, både hos människor och hos hundar, det kan drabba alla raser, men somliga är mer utsatta än andra, bland annat Doberman, Schäfer, Golden Retriever, Standardpudel och Sheltie.
Kortfattat ; hemofili (klasisk blödarsjuka) innebär en medfödd brist på vissa proteiner i blodet och trombocytopeni är brist på hela blodplättar orsakad av antingen/eller en kombination av benmärgsproblem, sjukdom eller medicinering eller förstorad mjälte.
Hemofili drabbar nästan uteslutande män, kvinnor bär genen men är friska. von Willebrands sjukdom drabbar både män och kvinnor och trombocytopeni drabbar också alla.
Fan sorry! Jag bara babblar på, jag går igång på sånt här haha! Slutbabblat om blodplättar och annat! :)

Resten av dagen gick nästan helt i bilens tecken. Började med Mikes bil, tvätta och vaxa, sen körde vi hem den till Mikes mamma och pappa för att städa ur den ordentligt....den tog bara tre timmar! OMG! Så jäkla mycket skit, hö och halm och PÄLS! >.< Sen tvättade jag alla sätena och polerade hela schabraket! Mike gjorde all damsugning vilket jag är tokigt tacksam över, damsugning ger mig huvudvärk!
Sen körde vi hemmåt, med pitstop på BK och hos Kulan och sen i stort sett bara in hem och byta nycklar och sen var det ut och fixa Enzo, inte på insidan men gav han en tvätt och vaxning, sen kolla kylarvätska, olja etc. etc. och fylla tanken för att se hur långt jag kommer på full tank. Och nu sitter jag här, trött som en gnu och tänker på alla saker jag borde ha gjort den här helgen men inte har fått gjort och struntar helt och fullt i det! Tomorrow is another day!  :)

Det ska bli så skönt att få komma hem ett tag, äta hemma-mat, njuta av våren på Braås, mocka lite skit, hata lite buskar och gräs, stängsla lite staket och så vill jag ha ett MEGASTORT, s p r ä n g f y l l t  påskägg! :D


vårmockningen förra året. :)

Fast vet ni vad jag ser fram emot mest? Vår årliga sommar-Sverigeresa! För då tar vi med oss alla hoffsarna! Det är alltid lite bittersweet att åka utan dem, jag älskar att komma hem, men jag hatar att va ifrån mina djur, hästar, hundar, katter. Åt båda hållen liksom, det finns inte en dag då jag inte ägnar mina "sverigedjur" en eller ett par tankar. Det hela är en jobbig situation som jag inte gillar att prata om men jag är säker på att det kommer en lösning inom en snar framtid. :)
Jag önskar vi kunde ta med oss katterna och Tamara när vi åker i sommar, det hade vart rock'n'roll! :D

Well mina vänner, nu ska jag gå och krama kudden, arbetsdag imorrn och jag är faktiskt taggad och ser fram emot det! Ska bli toppen! Sen ledig tisdag, jobb onsdag och torsdag sen full rulle på fredag med att ordna allt och sen flyga på kvällen!


var bara tvungen att lägga upp den här bilden
serious skills strikes again! Måla tånaglarna medans Mike kör! Så jäkla stolt haha och det är sjukt hur uttråkad jag blir och hur snabbt, så att måla tånaglarna i bilen är fullt normalt för mig ^^
(med gammalt kvitto som toe-divider haha)


hej hej!
Ganska lyckad bild om jag får säga det själv! ^^


Natti godingar!

Postat av: Tessan

Vi är i Braås lördag em/kväll, kanske finns tid för en kaffe??? Kram

2011-04-18, 09:59:41 - URL: http://goljahult.blogg.se/
Postat av: Helena

Då är ju vi oxå där!! Pöss!! fast jag hade hoppats på en polo, wv alltså..

2011-04-18, 12:46:39 - URL: http://balstavidlund.blogg.se/
Postat av: Mona

O så helt plötsligt, från ingenstans, helt oväntat, så dyker det upp en FOTBILD! Uuuh. XP

Älskar dig ändå. :-*

2011-05-02, 17:44:50 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: