födelsedag take three

Efter att ha försovit mig i morse och kört som en biltjuv upp till stallet i ösregnet för att ta hand om hästarna så blev det faktiskt en riktigt trevlig dag.
Vi satt och degade i soffan i ett par timmar och var lite lätt irriterade över regnet och drack kopiösa mängder med kaffe och gjorde vårt bästa för att glömma måndagsångesten.
Men så plötsligt sprack det upp och vi bestämde oss för att ge oss iväg på birthday treat nummer tre.
CHESTER ZOO!
Det är liksom tradition nu, vartenda år sen jag och Mike träffades så har vi gått på zoo på min födelsedag eller däromkring. Och varför bryta en underbar tradition?
(Hela Sverige gick och röstade och jag gick på zoo, det är väl typ samma sak va? [side note, jag har poströstat])
Vissa zoo'n eller djurparker kan va deprimerande, men Chester zoo är ett zoo som sysslar med massor med konservationsarbete och olika uppfödningsprogram osv. och det supportar jag mer än gärna! Mike och jag bestämde oss för läääänge sen att vi skulle adoptera nått av djuren (man bidrar med pengar till forskning etc.) men vi kan liksom bara inte bestämma oss för vilket djur vi ska välja!
Iaf. det visade sig vara den perfekta dagen att gå på zoo! Pga vädret så var det i stort sett inget folk där, så vi hade hela plejset nästan för oss själva vilket bidrog till att många av de lite mer skygga djuren var ute och visade sig.


Serval (afrikansk vildkatt)


Herr Lejon


Röd panda sover ihoprullad i ett träd! ^^


MIN FAVORIIIIIIIT!
Glasögonbjörn!
De e vanligtvis ganska skygga, men idag när vi kom dit så var det bara vi där och han tyckte det var helt okej o lulla omkring där vi kunde se honom. Wheeee jag blev så glad! Finaste nallen!

 

Jag ska inte tråka ut er med en massa bilder, ni har väl alla sett djur haha.
Men iaf. det var en underbar dag! OCH de hade surkiatbäbisar förresten! Sååååå söta! :D

~*~

Tänker bara skriva ett litet avsnitt om dagens svenska val.
Jag vill inte diskutera politik här men jag vill säga att Sverigedemokraterna får plats i riksdagen är sorgligt på så många plan. Som jag har sagt innan jag tror att det finns fördelar och nackdelar med både apskitfärgat och blåbärskräk, jag röstade på ett sätt som för mig just nu kändes riktigt. Men SD, ja det är på många sätt ett missnöjesparti, men det sorgligaste är att jag tror att många som röstar på dem inte vet vad de röstar på.
OCH att kalla sig Sverige  d e m o k r a t e r n a  är hyckleri.
"År 2008 fanns det 562 124 utländska medborgare i Sverige, vilket utgjorde 6,1 procent av befolkningen. Samma år var 1 281 581 personer födda i utlandet; 13,8 procent av befolkningen. Sammanlagt 17,9 procent av befolkningen har fötts utomlands eller har bägge föräldrarna födda i andra länder."
(de färskaste siffrorna jag kunde hitta så här snabbt)
Dessa personer är en del av Sverige. Ni borde kalla er "82,1% av Sverige demokraterna", för det var väl så ni ville att det skulle se ut? Eller var det att ni inte har något emot invandrare så länge de inte finns här? Jag förstår inte. Var finns demokratin? Vad är demokratiskt med att utesluta en del av befolkningen?
Kan man anmäla sverige"demokraterna" för missledande/felaktig marknadsföring?
 
Jag är en konservativ liberal, jag har många gånger fått höra att något sådant finns inte, men tro mig, det gör det, jag finns - det är jag helt säker på.
Jag värnar om vår svenska kultur, jag tycker nationaldagen, nationalsången, kungahuset, älgjakten, naturen, det svenska språket och mycket annat skall bevaras att det är något vi ska vara stolta över, väldigt stolta. 

Jag tror på den enskilda människan, den fria viljan, sunt förnuft och människans godhet. Jag tror att var och en av oss hetro - homo - bi - trans - svart - vit - gul etc. har en plats. Det hade inte spelat nån roll om jag hade varit homofob eller rasist (vilket jag inte är någondera vilket jag tror att ni alla vet) alla finns vi här och jag tror helhjärtat att vi alla fyller ett syfte. Ingen av oss kommer att försvinna, det måste förstås, vi finns alla här vi komer inte att försvinna. Det är svårt att inte dra paraller till Andra världskrigets tyskland, jag ska försöka att inte ranta runt i det för mycket. Men det som slår mig är, var drar vi gränsen? "Jaa nu är Sverige fullt så inga mer invandrare in" "Jaaaa, nu kostar de häringa utvecklingsstörda oss alldeles för mycket pengar, kan vi inte bara avliva dem direkt vid födseln?" "Ja rödhåriga är juh förjävla fula", ni fattar min poäng?

Självklart tycker jag inte att nån skall utnyttja systemet, systemet skall användas - nyttjas - av alla som behöver det. Alla ska bidra till systemet så att det kan fungera. Men det har ingenting att göra med din hudfärg eller ditt ursprung.
Det finns ruttna äpplen överallt, inom alla grupper

Mångfalden.
Den gör Sverige levande. Den vidgar vyer, ger nya ideér, skapar möjligheter och öppnar dörrar.
Mångfald handlar inte om att "invandrarna" ska ta över Sverige att vi alla måste fira ramadan eller bära burka.
Det innebär att vi alla får plats, att vi kan låna av varandra. Det handlar lika mycket om att "de" lär av "oss" (jag ber om ursäkt för ordvalet, det är enbart för förklaringsskäl). Du som är rasist eller "religionist"(?) är det bara muslimer som är problemet eller gäller det katoliker, hinduer och buddister också? Du som tycker att det är fel att moskéer byggs i Sverige, är du religös? Går du i kyrkan? Betalar du kyrkoskatt? Varför vill du inte ha en moskeé här? Den kan bidra med att fler jobb bildas? Den bidrar till det vi har i Sverige som kallas religionsfrihet, den lag som gör det möjligt för dig att vara ledig på julafton. Mångfald och integration handlar inte om att vi ska va mindre "svenska", det handlar om att vi alla ger varandra mer. 
Vem bakar din pizza SD-röstare?

Man måste inte gilla allt och alla, ingen gillar allt och alla.
Men det är också då viktigt att komma ihåg att alla gillar inte dig, eller vad du gör, eller vem du är.
I samma stund som vi börjar rösta på "förbjudande partier" så sätter vi oss själva i klistret, nästa gång kanske det är något som du personligen håller kärt, något som gäller din livsstil som blir "förbjudet".
Demokrati innebär att vi alla finns och får finnas, även du!

Jag vet att jag är orättvis just nu, att jag buntar ihop er i en stor främlingsfientlig grupp. Men just nu är det svårt för mig, eftersom ingen svarar på mina frågor.

Jag skrev på min status innan idag på facebook att om någon av mina vänner röstar på SD kan ni vara stora nog att förklara varför. Jag menade det inte som ett hot. Jag är uppriktigt nyfiken och frågande. Era röster är viktiga, de säger bra mycket mer än soffliggarna eller blankröstarna. Jag önskar bara att det fanns något annat sätt för er att göra era röster hörda. Eller ännu mer att ni aldrig hade behövt göra era röster hörda på det här sättet, att missnöjet hade fångats upp och behandlats seriöst. När till och med övriga politiker inte tar det seriöst, det är vidrigt. Alla klagar på att SD växer men ingen gör något åt det. INGEN av de övriga partierna har tagit missnöjet på allvar och jag tror att det är en av de större anledningarna till att det växt. Att vända det ryggen och göra precis som jag precis har gjort; bunta ihop det i en rasistisk hög är fel, SÄRSKILT av våra politiker, det är deras ansvar att tackla detta, att ställa frågorna, att hitta svaren!
Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa. (Det gäller inte bara "dem" det gäller också "oss"!)
Alla bara tar förgivet att det enbart handlar om invandring och homohat, hur vet vi det? Det är väldigt stort av en del folk att tro att varenda männsika som röstar SD har läst deras manifest eller deras partiprogram, har ni läst det samma för det parti NI röstar på? Jag tror det handlar mycket om enskilda frågor, att snappa upp folk som är just...missnöjda. Det är klart att det finns råbarkade rasister och nazister där ute, men ensamma kan de inte komma över 4%.
Jag förstår att det är ett missnöje där ute. Att något har gått fel, att våra andra partier har misslyckats någonstans, att frågor som är viktiga för 5,7% (eller mer) av befolkningen har missats, inte blivit besvarade eller misförståtts. Det är viktigt! Något har blivit förbisett. Jag tror också att det är viktigt att se var SD fått flest röster, varför just där? Mycket handlar så klart om invandringen och om det finns ett sånt missnöje där, då har VI misslyckats med något. Jag vägrar tro att de har fått 5,7% av rösterna enbart genom propaganda.
Det är viktigt för oss alla att förstå var missnöjet kommer ifrån. På många sätt är det inte SD's "fel" att folk röstar på dem, det är vi andra, vi har misslyckats.
Vi har misslyckats med att integrera 5,7% av befolkningen.

*

Hjärnan är trött nu, måste sova...politikavsnittet blev bra mycket längre än jag tänkt mig.
Attans! Jag som alltid försöker att hålla mig undan politiskadebatter, just eftersom jag blir så engagerad. Har mer saker jag vill skriva men orden kommer inte ut som de ska längre.
Jobba imorrn igen, men äntligen tillbaka till "normal" vecka, så på tisdag orde jag va ledig! Yaaaay!

Så puss och godnatt.
xoxox

Postat av: Tessan

Kan inte annat än hålla med dig ang SD! Även jag är rädd för att folk inte vet vad de egentligen röstade på...

Kram

2010-09-20, 08:27:16 - URL: http://goljahult.blogg.se/
Postat av: Pontus

Väl talat kusin!



Kram



/Pontus

2010-09-20, 08:30:32 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: