Thursday

Nu kanske jag kommer verka jätteblond och korkad men jag har funderat på en sak. :)
I Sverige så får vi lära oss varför dagarna heter som de gör, tillexempel "tors dag", makes sense liksom...det är Tors dag!
(ska ärligt säga att jag inte minns alla förklaringarna för alla dagarna men jag vet att de finns där ^^ lördag har nått o göra med o tvätta tror jag....hur som helst) Men vad fasen är en "thurs" som i thursday...eller en "Wednes"?
Om nån vet så får ni jättegärna förklara! :D

Har varit ännu en hysteriskt stressig dag, inte så många rutinbesök men en massa annat!
Vi var helt fullbelamrade idag och som vanligt är jag ensam på jobbet.
(Det är alltid 2 sköterskor inne på förmiddagarna, medans jag är ensam på eftermiddagarna, antar att jag ska känna mig hedrad att jag får hela ansvaret själv, men samtidigt är det  v ä l d i g t  jobbig stundtals.)
Hunden från igår var inne idag igen, sen en RTA katt (Road Traffic Accident) och en "flystrike" kanin. (Har förklarat om flystrike innan...scrolla! :)P )



Tycker att burarna på mitt jobb är riktigt bra faktiskt, det enda som är i metall är grindarna, resten är i hårdplast istället för i metall så de är riktigt tysta och bra.

Så idag var det förutom allt med hunden även; fixa dropp på katten och kolla till det var 30:e minut.
Med djur är det juh så att man kan inte tala om för dem varför de har dropp så det blit mycket: "nej ligg inte på slangen", "nej tugga inte på slangen", "nej repa inte upp bandaget", "nej dra inte ut kanylen" osv osv. jäkligt jobbigt och dessutom känner man sig så jäkla taskig ibland, särskilt med katter. Man vill juh att djuren ska ha det så bekvämt som möjligt, men för katter är ofta bekvämt = rulla ihop sig i en boll. Vilket inte är så bra, slutar med att de får slangen runt halsen, sen ligger all tyngd över slangen så att inte droppet går fram och sen för att de snurrar in sig i allt så finns det risk att kanylen åker ur...bara trassel! Och det trots alla mer eller mindre smarta uppfinningar det finns. Finns allt från "leg straighterners" till  speciella mattor som de ska ligga på så att trycket fördelas annorlunda och yada yada yada...det bästa verktyget om du frågar mig är en helt vanlig handduk som man rullar ihop och kilar in bakom armbågen på dem...definitivt det billigaste alternativet dessutom! :D


Bekväm perser med handdukskorv!
Och jo...han har ett ansikte nånstans där under all pälsen! ^^


Lilla kaninen var inte så tidskrävande, bara hålla ren och torr och leta efter gömda larver och en hel del gos såklart och sen applicera lite medicin och skicka hem..han kommer nog klara sig finnemang, trevliga ägare som hade upptäckt det i tid! :)




Men mest tid gick återigen till lilla vovven, sista dagen idag dock..förhoppningsvis. Ägarna har tagit ledigt från jobbet imorgon för att ta hand om henne så förhoppningsvis behöver hon inte komma tillbaka förens det är dags att ta ut stygnen :) Jag hoppas verkligen ägarna orkar med det för det är fasen i mig tidskrävande och ibland tröstlöst! Tog dessutom ut dränet idag, vilket inte var så populärt även fast hon försökt ta ut det själv! Hon har börjat äta lite själv nu, men BARA dentastix! lol
Så får fortfarande mata henne med spruta.
Den där maten ger dessutom en underbar gasbildning så kliniken har luktat underbart hela dagen! ...eller inte!
Kommer inte sakna det, men kommer nog sakna henne lite. Det va så sött när hon skulle hem, jag och ägaren satt i receptionen och gick över matninsprocedurer och så där och så kommer veterinären in med hunden,då går hunden till mig istället för till sin ägare! Tror vi har bondat lite de senaste dagarna! ^^


Sötgrisen! :)


Eftersom det var så stressigt på jobbet så han jag inte hem innan Mike var tvungen och åka till jobbet :(
Men sötisen åkte hemifrån tidigare än vad han behövde bara så han kunde svänga inom mitt jobb för o pussa på mig! Hur söt e han inte?! ^^
Mitt jobb ligger mitt emellan vårt hem och hans jobb så det funkade ganska bra.
Men efter i natt så är han bara min i några dagar, underbart!
Ska se om vi kan få till den där utflykten i helgen, det skulle va najs, lovar o lägga upp en bild eller två när det blir av! Men först måste jag orka med en dag till på jobbet, hoppas hoppas hoppas det blir lugnt och skönt...orkar inte mer nu, jag vill ha helg!
Fast...jag vet att katten kommer fortfarande va där imorrn plus att vi har en operation så vi får väl se vad som händer. Som jag sagt innan, jag gillar verkligen mitt jobb men det är väldigt psykiskt utmattande och när man väl kommer till fredag så har man bara gegga i huvudet, man kan liksom inte tänka klart längre, därför hatar jag o ha operationer på fredagar, eftersom man måste va vaken och alert liksom.  Jaja, vi får väl se hur det går.

Ska försöka komma i säng relativt tidigt idag, måste sova ordentligt och jag vill inte sova bort hela helgen, men som vanligt är jag helt upptriggad, måste lära mig varva ner. Kanske ska bli vin-alkis....som alla andra kvinnor i det här landet lol, eller inte.. :)P

Hopas ni har haft en bra dag godingar!

Postat av: Emelie

Vilken fin blogg du har. Massor roligt att läsa.. Min dröm har alltid varit o bli veterinärsassistent men har ej kunnat plugga till det eftersom jag ej vill flytta till skara.. Men roligt och läsa i din blogg.. Har du utbildat dig till det?

/Emelie

2009-10-16, 07:27:41 - URL: http://arinas.blogg.se/
Postat av: herzleid

"Wednes" är faktiskt "Oden" på gammalengelska. Det är en förvrängning av det germanska "Wuden" - alltså Oden. (Som i onsdag :D)

Och samma gäller "Thurs", på engelska heter han ju "Thor", så det är bara logiskt ;D



Att sen de flesta engelsktalande människor inte verkar veta något av det där, det är ju en helt annan sak =D

2009-10-17, 16:09:51 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: