Jag har en hel del saker att säga...

...men fortfarande väldigt lite ork.
Men jag gör ett försök.

Här är sista ledtråden/svaret på gåtan (om ni minns!)



YAY! ^^

~*~

Alla djuren mår bra!
Just efter nyår eller så och under hela Januari mer eller mindre så har jag varit riktigt orolig för little Miss Bum (Katie alltså), hon fick som vanligt sin vinterförkylning men i år så var det värre än det varit tidigare, hon var slapp som en gammal disktrasa och hostade och hostade och hostade och snoret sprutade och hennes ögonproblem kom tillbaka plus moms. :(
Och som vi har kämpat och kämpat och kämpat, en antibiotika rår på ögonen men inte lungorna och vise versa och de går såklart inte att blanda och den antibiotikan som i teorin skulle kunna ta kål på båda två är hon såklart överkänslig mot och en annan som skulle kunnat lösa det mesta hade hon EN biverkning av och det var ögontorrhet och det är ju det sista vi vill ha! Ett tag var jag så orolig för henne att jag var säker på att regnbågsbron var närmare än jag nånsin trott förut, men sen så plötsligt en dag så tändes en liten gnista i ögonen på henne och nu är hon nästan tillbaka till sitt gamla vanliga. Lite hostig på morgonen och sent på kvällen, men det är ingenting jämfört med hur det var för bara ett par veckor sen. Så nu så är jag positiv igen, det har dessutom börjat bli varmare igen (+12 här idag) så förhoppningsvis klarar hon sig nu! Hipp hurra! :)
Och det faktum att hon får 3 mediciner per dag + 2 sorters ögondroppar gör mig inte ett skit för lättare hund att medicinera finns inte! Blir spännande nästa vecka när vi avslutar den (förhoppningsvis) sista antibiotikakuren, om hon håller sig OK då så tror jag att vi är på banan igen :) Hon skulle behöva en pensionslägenhet i Spanien eller nått tror jag för hon fixar inte de här kalla, fuktiga vintrarna!



Ludde, Pelle och minitrollet mår finnemang! Ludde har bantat och är mer irriterande än någonsin, han var mycket lugnare och tystare när han var lite överviktig men men, det får man väl leva med! :)


Fluffgubbar! <3

~*~
Jobbet är.... jobbigt.
Ska inte klaga allt för mycket på hur jävla jobbigt jag har det, men jag MÅSTE bara få säga igen att det tar på krafterna att göra 2 ½ persons jobb (mitt + Margarets + Kayleighs), särskilt när det samtidigt helt plötsligt blir galet mycket jobb, massor med nya klienter och bokningar och operationer och fan och hans moster.

Hade en sån där jobbig dag igår, en hund som kom in för en (utifrån sett) vanlig tumörborttagning. Utifrån sett så var knölen kanske stor som en hasselnöt, men såg inte så trevlig ut, mörkt röd/svart och hård. När vi rakade bort all den fluffiga pälsen så såg området runtomkring den ut som ett blåmärke eller liknande, när vi gick in genom huden blev det ganska snart uppenbart att det här är INTE bra, tumören växte i alla riktningar och det vi kunde se med blotta ögat var kanske stort som ett A4'a ark, alienaktigt, äckligt och illaluktande, vi försökte försiktigt se hur djupt in den spred sig men när vi öppnade upp bakom så kom vi in i nån slags hålighet fylld med äcklig svart cancervätska (jag har skrivit om cancervätska tidigare, det äckligaste jag vet), vi vet inte exakt hur långt den sträckte sig men på röntgenbilderna kunde vi se den i lungorna och påväg mot hjärtat så tyvärr blev rekommendationen och resultatet att vi aldrig väckte stackars hunden från narkosen. :(
Vi har skickat iväg prover på histo så vi vet inte än exakt vad det var, men jag gissar på hemangiosarkom.

Hemangiosarkom är en snabbväxande och mycket inkräktande variant av cancer. Det är en blodmatad sarkom; det vill säga blodkärl växer direkt i tumören och är vanligen fyllda med blod.

Hemangiosarkom är ganska vanligt hos hundar, särskilt hos schäfrar och golden retrievrar. Det förekommer också hos katter, men är mycket mer sällsynt. Hundar med hemangiosarkom visar sällan kliniska symptom förrän tumören har blivit mycket stor och spridits. Ofta beror kliniska symptom på cirkulationsstillestånd efter tumören spricker, vilket orsakar omfattande blödning. Ägare till drabbade hundar upptäcker för det mesta att hunden har hemangiosarkom först efter att hunden kollapsat.

Tumören dyker normalt upp på mjälten, högra hjärtbasen eller levern, men kan också finnas på huden och andra ställen. Hemangiosarkom är den vanligaste hjärttumören, och förekommer i högra förmaket. Här kan det orsaka högersidigt hjärtfel, hjärtrytmrubbningar, utgjutning i hjärtsäck och hjärttamponad. Hemangiosarkom i mjälte eller lever är den vanligaste tumören som orsakar blödningar i buken. Hemangiosarkom på huden ser i de flesta fall ut som en liten röd eller blåsvart klump. Hemangiosarkom kan också existera under huden. Det misstänkas att hemangiosarkom på huden orsakas av solexponering. Ibland kan hemangiosarkom på huden vara en metastas från visceral hemangiosarkom. Andra platser där hemangiosarkomet kan finnas är till exempel ben, njurar, urinblåsa, muskler, munnen och det centrala nervsystemet.



Så R.I.P lilla Molly.

*

Dagen innan dock så gjorde vi en av de längsta och mest intressanta operationer jag nånsin varit med om.
På den här lilla krabaten:


under uppvaket.

Hon har haft en återkommande tumörsjukdom i munnen, ett antal gånger har "debulkat" tumören med bra resultat men nu hade den vuxit tillbaka så fort att vi var tvugna att göra något drastiskt (känsliga tittare varnas)





Vi gjorde alltså en "partial rostal mandibulectomy", dvs, vi tog bort den delen av käkbenet som tumören växte ut ur. Operationen gick jättebra, "plastiken" efteråt var det som tog längst tid! Och hunden vaknade upp som om ingenting hade hänt (nästan). Det som var MEST jobbigt för mig som nurse under hela operationen var att denna hunden har 6 gradigt blåsljud på hjärtat (på en 6-gradig skala!!!), systoliskt blåsljud OCH tillhörande hjärtsvikt. Man kan HÖRA blåsljuden bara man är i samma rum som hunden, utan steto alltså, helt sjukt och om man lägger handen på hennes bröstkorg så känns det som en vibrerande mobil! Men hon klarade det alldeles utmärkt och höll sig alldeles jämn och fin genom hela operationen, till och med när vi sågade ben! Jag gav henne extra 10 minuter på bara syret efteråt (vi ger alla djur minst 5 min rent syre efter en op innan vi tar bort ET-tuben, så hon fick alltså 15 min.) Plus hookade upp henne på drop före, under och efter operationen.
Hon klarar sig så himla bra, hon måste "lära" sig att äta igen men 45 minuter efter hon vaknat från narkosen så visade hon redan intresse i mat och åt flytande föda inom 1 timme! Rock on för fan! :D

Tyvärr får vi aldrig reda på vad för en elaking den här tumören är för ägaren valde att inte skicka den på provtagning. :(

Så... nu får det va slutsnackat för idag. Jag är trött och måste sova, jobbade dubbelpass idag och håller på att försmäckta. Söta Mike gjorde i alla fall hästarna alldeles själv ikväll innan han åkte till jobbet så jag kunde få i alla fall EN ledig kväll. Sötgrisen! Så en dag kvar denna vackan sen är jag (förhoppningsvis) ledig hela helgen! Whoop Whoop!

Så från operationsaction till komatos!
Sov gott raringar, tack vänner och familj som håller mig flytande, ni vet vilka ni är!
Kärlek nu och alltid!

x x x

Postat av: Moooona.

En käke! Det var det sisa jag väntade mig. :D Massa puss. Saknar dig. <3

2012-02-16, 23:22:38 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: