Hej!

Kollade just igenom min mobil för o se om jag tagit några roliga bilder den senaste tiden för att visa vad vi gjort.
Inte ett skit hittade jag. Eller ja, jag hittade bilder på ciabatta bullarna jag bakade i söndags, men det var allt.
Jag tror de blev riktigt bra dock, för Mike åt tre stycken på en gång. Kanske kan bli en lite housewife av mig i slutänden iaf! ;)

Men iaf. bristen på bilder beror inte på att jag inte gjort nått, det beror snarare på att jag har gjort för mycket och helt enkelt inte haft tid att ens ta bilder. Jag vet inte vad som händer men på jobbet har det varit total mayhem i flera veckor nu. Helt sjukt. Och som grädde på moset så har vi gjort en massa saker här hemma.
Som ni vet så fixade vi i ordning trädgården på framsida när vi kom hem från Sverige. (Mitt gräs har börjat växa btw. så jävla nöjd! Hejja naturen!) Men så då var det juh dags att ta itu med baksidan igen. Det har varit ett låååååångt projekt. Delvis avbrutet av för mycket jobb, för mycket vinter eller för lite pengar. Men mer eller mindre ett år har det tagit. En annan anledning till att det tagit så lång tid är för att vi använt enbart muskelkraft, inga maskiner alls. Och sen delvis också för att vi är så jävla jobbiga så att om det är nått vi vill ha så nöjer vi oss inte med nått liknande, vi väntar tills vi hittar det vi vill ha/har råd med det vi vill ha.

MEN iaf. när vi flyttade in så var väl trädgården ok liksom. En gammal trasig betongträdgårdsgång och ett par tråkiga buskar. Redan efter första regnet dock så insåg vi att det inte skulle va hållbart. Vår trädgård förvandlades till ett träsk, jorden höll så mycket vatten att det var som att trampa runt i mangroove eller nått. Som följd på detta, eftersom det var så fuktigt så hade vi vårt egna lilla zoo! Sniglar, snäckor, grodor och mygg frodades som aldrig förr. När sen hundarna väl flyttade över å fastnade sniglarna i deras päls och vi kunde hitta sniglar både här o där inne i huset! Urk!
(Alla bilder är stulna från Mike!)


Det var fint när det var soligt och torrt!


Den där lilla kvisten i hörnet är min "butterfly bush" som jag planterade för 2 år sen.

Så, vi satte igång projektet "förvandla trädgården". Vi grävde bort hela grässkorpan... och om det bara hade varit så enkelt. Under grässkorpan fann vi meterdjup rödlera, fet djuphavslera... så är det när man bor vid en flodbank. Inte konstigt att det var så mycket vatten i vår trädgård. Så efter detta så var vi tvugna att sanda, sen köpa dyr jävla växtfilm som inte skulle bli uppäten av leran och sen ännu mera sand.
Vår trädgård är ganska så liten men det betyder inte att det inte går åt mycket sand. Ett halvt ton eller så! o.0

Sen var det dags att bestämma sig för hur det verkligen skulle se ut.
Under tiden vi bestämde oss för hur vi verkligen skulle designa trädgården så byggde televinken sitt berömda bo, i den enda kvarvarande jordhögen, så ganska så snart så insåg vi juh att vi var tvungna att inkorporera hans hög i designen.
Vi ville ha nån sorts plattor, som är lättskötta, lätta att plocka hundskit från, plana och stabila nog att ställa solstolar och grill på, men samidigt så ville jag ha grus, runt, mjukt grus, ni vet sånt där som är så mysigt att gå barfota på (JA jag är uppvuxen på landet :)P )
Sen så ville jag juh ha kvar min butterfly bush, som jag hade stora förhoppningar om och vi ville återanvända de gångplattorna som inte var förstörda.
Jag, med Mikes godkänande, visste att jag ville ha det i svart och olika nyanser av varma grå-toner.
SÅ efter många diskussioner fram och tillbaka, många turer till grusbutiken och minst lika många turer till Cheshire brick and slate company (för det mesta vi har använt i vår trädgård är "reclaimat" gods, och för övrigt - mamma [och pappa] ni skulle ÄLSKA stället, kolla in här: Cheshire Brick & Slate Company UK och klicka på tex. Arcitechural Salvage, man kan köpa ett helt litet kyrktorn! ^^)
så har vi nu då kommit till slutstationen. Bilderna här nedanför togs innan sista lagret grus var pålagt och innan mina sista "decorative stones" har kommit på plats, men så gott som klart, ska tvätta av allt med slangen också men sen e det klart! Jag måste säga att jag tror att det blev precis så som vi båda vile ha det och det är så skönt att äntligen efter allt slit, all tid och alla pengar vi spenderat på det här projektet äntligen va klara!
(och sorry för taskig bildkvalitet, bilderna är tagna på kvällen)





Fjärilsbusken, two years on! Liiiite gröna fingrar har jag nog allt! ;)


Pelles hög/hål har fått en border av reclaimade skiffertakpannor.

Kantstenarna runt fjärilsbusken, steppingstenarna, skifferpannorna och de gamla trädgårdsplattorna har i stort sett samma färg, de nya mindre plattorna är ljusare och gruset mellan nedre delen och övre delen, samt stenarna runt fjärilsbusken skiftar i olika grå färger men ingen är mörkare än skifferplattorna och inga är ljusare än de ljusa plattorna.

Om ni gillar det skiter jag i, det är vi som ska bo här! ;)
Vi funderar på att skaffa nånslags "water feature" men vi får väl se :)

Nu mina vänner ska jag gå o byta om för sen ska vi ge oss i väg till Knutsford och gå på restaurang med Mark och Shirley! Så toodles så länge, ni får nöjja er med trädgårdsupdatering idag så får vi catcha upp när det gäller jobbet och livet en annan dag. Puss godingar!


Två trötta tjockisar i soffan!


xoxox

Postat av: Veronica

Vad fint det blev! :)

2011-05-17, 20:32:23 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: