hallihallå....

Vet som vanligt inte var jag ska börja, dagarna susar förbi som i ett töcken och innan jag vet ordet av så har hela veckan rusat förbi.
Det har varit cats galore på jobbet denna veckan, 4 in-patienter på en gång och 3 stycken till inplanerade för måndag. Vi misstänker att alla lider av samma sak, de fyra vi redan haft inne och gjort prover på är redan confirmed så om vi prickar in de övriga tre så har vi en lucky 7 streak haha.
Jättekonstigt med så många på en gång med tanke på att det inte är smittsamt.
Hyperthyroidism - eller på svenska...öööh.. giftstruma? Kallas även Hypertyreos eller thyreotoxikos.
Jättevanligt bland äldre katter men att vi får in så många nydiagnoser på så kort tid är ovanligt.
Kort förklarat.
Sköldkörteln börjar överproducera ett visst hormon och detta homonet påverkar ämnesomsättningen.
Så vad som händer är att kattens förbränning skjuter i höjden så ofta börjar de äta överdrivet mycket men blir smalare och smalare, pälsen blir mjällig och "fet", pulsen skjuter ihöjden ibland så illa att de blir överhettade och börjar flämta som hundar. Bland annat. Symptomen kan komma smygande över lång tid vilket är vanligast men i vissa fall så är det ett akut sjukdomsläge. Det är ganska lättbehandlat, ett piller om dagen och allt brukar bli bra, man kan även operera bort den ena eller båda sköldkörtlarna eller låta dem genomgå strålning. Tyvärr så kommer folk inte in med sina katter tidigt nog utan ibland har de väntat flera år och då kan det ha gått så långt att de också drabbats av njursvikt, vilket inte är reparerbart, det går att bromsa in och att behandla, men mer om njursvikt en annan dag :P Men iaf. många kommer in och säger "jag trodde det bara var åldern"... men hör o häpna mina vänner (tänkt att jag, den mest åldersnojjiga människa du kommer att träffa säger detta), ålder är ingen sjukdom och det finns ingen anledning att en gammal katt skulle börja magra eller se "tufftig" ut om den var helt frisk.


I det rakade området kan man tydligt se en svullnad, det är sköldkörteln.
De är inte alltid så tydligt svullna men oftast kan man känna dem om man för fingrarna nerför båda sidor om strupen på en sjuk katt.

Vi brukar skämta om det på jobbet...att tänk vad skönt det skulle va att ha det, äta vad man vill och gå NER i vikt! ^^
Men nej, kanske inte. Det kan drabba människor också. Det finns även något som kallas Hypotyreos (hypothyroidism) vilket är underaktiva sköldkörtlar, 1 av 100 människor är drabbade.

So well nog om det.
Det har varit en hektisk vecka (som vanligt) men den har iaf varit någorlunda strukturerad vilket alltid är skönt.
Jobbade idag dock (lördag) och jag hatar det intensivt, för även om det bara är 4 timmar så känns det som att hela lördagen blir förstörd. Idag var jag dessutom trött som en gammal gnu eftersom fredagen var en spännande dag.
Det började såklart med en röjjig dag på jobbet (förutom sjuka katter så innehöll den möbelbygge, spruträknande, hundoperation och allt annat sånt som är vanligt hos oss. :P ) kommer hem öppnar ytterdörren för att hitta ett lila hav, en halvlitersflaska med hostmedicin utspillt över hela golvet och två lilafärgade hundar i köket med varsin apelsin (???) mellan tassarna, öppnade dörren in till tv-rummet där jag hittar en skit(bokstavligt talat)lycklig lite mops...och diarreé över hela golvet.
Jag börjar städa upp, sätter igång tv'n, slänger in lite fishnuggets i ugnen, slänger av mig uniformen...då ringer telefonen. En vän i nöd, hon och hennes ena barn har blivit utslänga från sitt hem av hennes sambo. Tänker inte dra hela deras långa historia men det blev iaf att slänga på sig kläder, panikstäda på 5 minuter, ringa till mike o berätta för honom vad som händer (och så han kunde panikstäda om han kom hem innan mig) slänga ut maten ur ugnen och sig själv i bilen. Sen blev det en ganska så intensiv natt så att säga, har sovit max 2 timmar. Så suget att jobba idag var ännu mindre än vanligt. Måste säga att jag har världens bästa karl! Han tillome bäddade deras sängar innan vi kom tillbaka (en resa på typ 30 min tur och retur)

Tog mig en liten powernapp i eftermiddags, välbehövligt! Min mage har knasat till sig igen så jag är helt utmattad och uttorkad. Så går det när man försöker börja leva sunt igen. Sen åt vi kinesiskt för att fira det kinsesiska nyåret (läs: för att ha en ursäkt att slafsa i sig skräpmat) och nu ska jag försöka sova innan min mage kickar off igen :S
Busy dag imorrn me med lång hundpromenad och rida häst etc. ingen rast ingen ro.
Nästa vecka blir det full rulle också, in tidigt på jobbet på måndag, sen jobb på tisdag + in tidigt för en op, sen onsdag borde va normal, sen torsdag lämna pojkarna på kenneln, jobba hela dagen, köra Katie till Kayleigh så hon kan ta hand om henne över helgen (och sen ta med henne till jobbet på måndag så hon kan bli blodtestad för rabies), hem och packa, sen köra ner till stansted och sätta sig på ett flyg på fredag morgon för att gå på mormors begravning på lördag. Phew!
Vet inte hur jag ska hinna/orka men det löser sig, gör det juh alltid.
Har dock fortfarande inget att ha på mig på begravningen :S
Är det kallt i Sverige?

Näe nu orkar jag inte mer, nu natt nu kolatt!
Ingen bild idag. Orkar inte!
Ska gå och gosa med min gosegris gubbe.

Puss gullungar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: