Hahaaa! ^^

..vad roligt att mina sviniga bilder skapar uppmärksamhet! Man måste alltså provocerar er till att kommentera ;)
Nej då, en liten förklaring ska ni få.
Det som syns på bilden är varfyllda, cystiska äggledare/äggstockar och livmoder, på engelska kallat pyometra i kombination med cystic endometrial hyperplasia. Enkelt översatt blir det nog livmodersinfektion, det är när bakterier lyckas ta sig upp i livmodern och där gottar de till sig och skapar oändliga mängder med var. Om livmoderhalsen håller sig öppen så har man tur för då får hunden variga flytningar så man kan se att något är fel, har man otur så kan livmoderhalsen stänga sig och då kan livmodern explodera/spricka inne i hunden och hunden dör av blodförgiftning och man inser inte att något är fel förrens det är försent.


frisk livmoder
ganska så stor skillnad mot min bild i förra inlägget eller hur?

Well nu har vi förklarat det. Ja tror jag ska börja lägga upp fler sviniga bilder i bloggen :)P
Skulle tagit lite bilder igår då vi amputerade en kroniskt svampinfekterad tå, det var lagom gross mina vänner men tyvärr så är det juh så att ta bilder inte direkt kommer som första prioritet på jobbet ^^

Jag orkar knappt prata om jobbet, det känns som att det tar upp all min vakna tid för tillfället, igår tex, kom jag hem kl 20.45 och kollappsade i soffan, jag var just då väldigt glad att jag tidigare på dagen sagt till vet att jag inte kunde komma in på jobbet idag på min lediga dag för att hjälpa till med en op (splenectomy - ta bort en sjuk mjälte från en scottish terrier), jag hade helt enkelt inte energin. Orkade knappt släpa mig ur sängen idag på morgonen för att ta itu med pållarna, det gick, knappt, men det gick. Och det var ganska härligt att komma hem till nybryggt kaffe,för hör och häpna, vi har köpt en kaffebryggare! o.0
Efter att i mer än två år stått ut med engelskt snabbkaffe så har vi nu äntligen sällat oss till det lite fiiinare, lite mer posh sällskapet som brygger vårt eget. Haaalelluuuujah!


(ignorera röran i bakgrunden! ^^)
Jag slog till och köpte en matchande brödrost när vi ändå var i köpartagen... lite märkligt kan tyckas eftersom jag inte äter bröd, men who cares! Ett snyggt kök ska va komplett och det är det inte utan en brödrost!
Nu fattas bara min Kitchenaid, kan fortfarande inte bestämma mig för färg dock >.<
(Jättebra julklappsidé för övrigt, för då behöver jag inte bestämma färg själv! [fast vill nog egentligen helst ha en i borstat stål] :D ja-a *nicka*)

Hade en underbar morgon i stallet för ett par dagar sen förresten, var uppe riktigt tidigt, typ halv sju vilket är väldans tidigt för o va jag. Jag är juh ingen morgonmäniska, mycket mer en nattuggla, men hur mycket jag än hatar att vakna tidigt så älskar jag morgnar, soluppgången, tystnaden, den friska luften, det är underbart och det är ännu underbarare när man får spendera den med varma, härliga hästar. Särskilt när man har dem på ett så underbart ställe som vi har dem.


Man kan se Wales där borta i horisonten.







Jag måste komma ihåg nästa gång jag åker på motorvägen att ta en bild på "berget" vi har dem. :)

  
ingång till vårt stallblock, en stökig stallgång, Mr Black
(jag ber om ursäkt att det är så stökigt + för sopsäckarna, det var sophämtardagen)


Miss Tamara visar sig från den ljusa sidan.

  
sadelkammare(garderob), vårt "kök" och foderrummet.
Foderrummet är lite stökigt för tillfället, delvis pga våra nytillskott...


Marsvinen! :D De är tre stycken men lyckades inte få in alla tre på samma bild haha.


Och så jag! (Inga elaka kommentarer, det var TIDIGT, jag var nog inte riktigt vaken..)

Kulans nya (igen!) täcken kom förresten idag och äntligen passar dem!
Ska slänga upp bilder nån annan dag.
 ~*~

Så var det den där persiljan.
Jag har varit så fokuserad på basilikan att jag inte insett att min persilja försöker fly!
Den kanske känner sig oälskad och mobbad jag vet inte vad det är men det vill ut!


Där står den alldeles oskyldig och låtsas som om det regnar...


..men den försöker fly!!!

Hur i hela fridens namn har det här gått till?! Hur kan den växa ut genom fönstret? Det är juh inte ens nån glipa där liksom? Jag fattar inte, men jag tycker det är skitcoolt! Hoppas den överlever! :D

Well nu är klockan alldeles för mycket igen och jag ska hinna med hästar, lite DIY och jobb imorrn så nu får det bli sängen. Hoppas Mike har satt igång den elektriska filten, annars fryser jag ihjäl!

Gonatt godingar!



xoxox




Postat av: Helena

nej fy skit i äcklet nu, jag kommenterar alltid ju, och jag lade ut bilder på min halvdöda tupp, fick 1 inlägg, jo tack..



Nej så fortsätt blogga men utan äckel tack och hej!

Och om någon känner för att köpa en kitchenaid till lilla mig så är jag inte så kinkig med färgen, utifall att någon frågar liksom..



Ha det!

2010-10-20, 08:52:28 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: