Cancer

En av de vanligaste operationerna vi gör är "lump removals", dvs. borttagning av obestämda knölar och bulor.
Många gånger så är det ofarliga knölar, fettsvulster eller liknande, vi erbjuder alltid ägarna valet att få knölarna iväg skickade till labbet för histologi, för att få reda på exakt vad för typ av knöl det är. De flesta ägare nekar detta, eftersom det kostar ganska så mycket och oftast för att när vi väl tagit bort knölen så kan vi se ganska tydligt om det är en "snäll" knöl eller en "elak" knöl. Det är oftast bara om vi ser en elak knöl som vi rekommenderar att skicka iväg den.
Det är här jag kommer till poängen ^^
Många gånger när vi tagit bort en knöl och vi har tittat på den och berättar för ägaren att vi tror med största sannolikhet att det är en malign knöl så frågar ägaren "Hur vet ni det?"
Nu ska jag förklara det, med hjälp av bilder jag tog idag och lite övriga bilder.

När man börjar en sån här operation så är det första snittet alltid det mest nervösa, för redan vid första titten på en blottad klump så kan man oftast se om den är snäll eller inte.
En snäll tumör ser liksom snäll ut! :)
De är ofta runda och goa och ser mjuka och goa ut (jag vet att det låter sjukt men det är sant!)
De är ofta väl avskilda från omkringliggande vävnad och ploppar gladeligen ut och låter sig tas bort!


En rund och glad, snäll tumör!

Elaka tumörer och andra sidan, ibland, men ytterst sällan så kan de först se ganska så snälla ut, men så fort man börjar känna på dem/försöka flytta på dem så inser man att så inte är fallet. Men oftast när man gör första snittet så väller de ut som något hämtat ur en Alienfilm! :S Och de sitter fast i omkring liggande vävnad på ett eller annat sätt.


En inte så gosig knöl!

SÅ till bilderna jag tog idag!
Vid första anblicken så såg knölen ganska så snäll ut, alltså innan vi ens lagt första snittet alltså, den var väldigt rund, vilket snälla tumörer oftast är. Men när vi började känna på den så började vi ana oråd. Så vi öppnade upp, först såg den rund och gosig ut men när vi började frilägga den...så släppte vi lös Alien!


"hudsidan", knölen såg liksom rund och glad ut!


"Undersidan", dvs den sidan som varit fastvuxen i kroppen.
Den ser inte så rund och glad ut längre.
Det här är dock långt ifrån det värsta jag sett, men man kan se att den här knölen inte hade nått positivt i åtanke!
Till vänster ser ni ett "hål" fyllt med mörk vätska, det är inte blod, eller var eller sårvätska, det är svart cancervätska! Samma sak uppe i håligheten till höger.


Har öppnat upp den lite för att kunna se lite bättre.


Närbild på de elakaste bitarna. :S

Ser ni den uppenbara skillnaden på en rund, go och glad klump och en elak och hemsk knöl?
Jag önskar jag kunde förklara bättre hur det känns att se en sån knöl "live", det är som att se en alien, det är så uppenbart att den inte hör hemma i kroppen, att det liksom lever sitt eget liv där inne och liksom lever på sin "värd". Men det är också så fruktansvärt tillfredsställande att ta bort dem! Särskilt när man lyckas med att få bort allt! En annan sak jag inte har förklarat ännu är hur de luktar! De luktar verkligen "död", alltså inte ruttet eller varigt, det luktar liksom som sulfa eller nått, hemskt otrevligt...det är ett annat sätt att veta att de är elaka, för de luktar verkligen nasty!

Well...det var typ min dag i bilder.
För övrigt; elaka tumörer kallas juh maligna... malign kommer från latin och betyder i stort sett "född att vara ond" och tro mig, när man ser en sån tumör så förstår man varför.

Nu ska jag försöka sova och hoppas på att drömma om rosa moln och såpbubblor och saker som luktar gott!
Har en lång dag imorrn, ska hämta sadel bland annat, wheeee! :D

Puss mina gullungar! Och om ni hittar några knölar på era djur, se till att få dem undersökta av en veterinär så fort som möjligt! För även om de verkar små utifrån sett, så kan en hel annan verklighet gömma sig innuti!

Pussisar!

Postat av: Helena

Men uuurk!!!!Fy vad äckligt, fast jag vet vad du menar med den där lukten..Uuuoooohhhh....

Jag hade ju knölar i handleden, de kallades gangliom, stavning?? Ja men det var iallafall ofarliga saker med typ ledvätska i, men ack så snuskigt ändå att bära runt på..Det kanske är det jag har i ass:et oxå, med tanke på att det inte går att banta bort menar jag..Borde kanske prova att punktera istället..

2010-03-27, 07:48:06 - URL: http://helenawall.blogg.se/
Postat av: Elise

Herre. Jävla. Gud. Så obehagligt. Cancervätska? Va i helv... Vilka obskyra genomvidriga ting det finns! Baah! Men fantastiskt att det finns sådana som dig som kan plocka bort skiten på människor o djur. Du har en så bra blogg :)

keep it up :)

2010-04-01, 03:39:44 - URL: http://fade2black.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: