Brackens Tamara

...ja det är så hon heter, det nya stjärnskottet. Det är väl också hennes enda negativa sida (än så länge :)P ) vem vid sina sinnens fulla bruk ger en häst namnet Tamara? Jag känner att ett nytt bra smeknamn är på väg!

Jag gör bara en snabb recap om vad som hände i lördags! Vi packade in oss i bilen, jag Mike, Leeann och Owen (den ena av Lee's 10-åriga twins) och gav oss iväg på en 3 timmar lång resa för att kolla på hästen, kom dit, åt en underbar lunch och sen åkte vi hem...typ! haha.
Well hästen var fin, men både jag och Leeann reagerade på det ena bakbenet, som verkade ha en "klickade" has. Den skulle antagligen gå igenom en besiktning men det var det där lilla frågetecknet där. Säljaren verkade också va en väldigt mysko snubbe som inte gav nått bra intryck alls så jag sa att jag skulle tänka på saken. Jag är glad att jag hade Leeann med mig för hon var ett toppenbra bollplank. Så i slutändan bestämde jag och Leeann oss för att vi skulle kolla in lite andra hästar innan jag bestämde mig, bara för att ha nått att jämföra med. Så sent på lördagkvällen åkte vi oannonserat hem till en tant som Leeann visste brukar ha hästar till salu, Leeann har själv köpt tre hästar från henne.
Hon hade en ettåring, en tvååring och en treåring, alla från samma uppfödare och tvåringen och treåringen var halvsyskon. Jag fastnade genast för den där treåringen, hon har en utstrålning som få andra. Vi frågade henne vad hon ville ha för henne och vi tyckte båda att hon sa 650, men ville inte fråga om. Vi trodde båda att hon skulle vara en bit över £1000 så vi var ganska chockade. Så vi åkte dit igen på söndagen, såg henne röra på sig, pratade lite mer med henne och frågade henne igen om priset och den här gången hörde vi båda klart och tydligt 650! Chock! Så det blev inte att kolla på några andra hästar! Jag bestämde mig där och då på stående stund. Inget blev värre av att hon bara ville ha £10 för att transportera henne till stallet! ^^

~*~

Det har varit en lååååång dag, vi har flängt runt halva Cheshire som två skållade råttor för att få ordning på allt.
Det första stoppet var det viktigaste, BANKEN, det kan va bra att ha pengar om man ska betala en häst! ^^
Jag har väntat sen i fredags på att pengarna skulle komma in, för utan pengar har jag inte kunnat göra nått!
Inte ens köpa ett litet grimskaft kan man göra utan pengar..
..men iaf. idag så var de där, pengarna och det var juh en jäkla bra tajming!
Så tog ut £750. £650 för hästen, £48 för stallhyran och £40 till Mike.
Sen var det iväg till "Seven Oaks Saddlery & Farm Supplies" som är ett litet familjeägt företag som säljer allt mellan himmel och jord när det kommer till hästgrejer.
Så jag flög in som en virvelvind och köpte diverse "bra att ha saker" som grimma och grimskaft, lite borstar och spannar och lite "mat grejer" typ vitlökspulver osv. och även 10kilo morötter och 4 stora balar med spån. Allt detta tog mig kanske 5 minuter och kostade mig £100, den lilla gubben bakom disken såg så jäkla lycklig ut, han blev så glad att jag fick ett par ridhandskar gratis på köpet! :)

Sen var det bara att susa iväg till stallet för att få allt i ordning i stallet tills underverket skulle komma.
Klockan 14.30 anlände skönheten, hon var alldeles lugn och fin och gick med stadiga steg ut ur transporten, tittade sig omkring och verkade säga: "jaha det här duger väl", vandrade snällt in i sin box och började mumsa hö. Efter en stund så lämnade vi henne ifred så att hon kunde finna sig till rätta och jag gav mig av för att betala stallhyran, betalade för de kommande fyra veckorna, skönt att ha det gjort!

Efter detta så var det das för ytterligare ett äventyr, till Robinsons, det är typ som Hööks. För att köpa allt som jag glömde o köpa på morgonen ^^ Köpte världens tuffaste täcke!


ett sånt här fast med halvhals på, alla stjärnorna är reflexer! :D Hur bra är inte det!?
Sen på torsdag så ska jag hem till hon jag köpte T från, för o se om jag kan hitta ett träns som passar henne som jag vill ha och för o prova en sadel, passar inte den så köper jag bara en begagnad på ebay tror jag..för den här heppan kommer ändra form MYCKET så det är ingen poäng i att köpa en dyr sadel just nu.

Så heppan, kanske skulle beskriva henne också! :D
Hon är en renrasig Welsh section D / Cob.
Blir tre år gammal i april, hon är sutten på men inte riden.
ETynybryn Whats Wanted 32221 (GBR)
UE: Balnecroft Red Shadow 30039 (GBR)
Skulle gissa på att hon kommer växa sig till att kanske bli 152cm mkh i slutändan.
Hon har vita bakstrumpor, vit fläck mitt på nosryggen och vit fläck på mulen. Och fyra virvlar i pannan!

Jag är så himla nöjd! Få en vacker treårig welsh cob med bra stam och underbart temperament för ca 7 000 svenska kronor är fan i mig inte illa! Det är juh såklart en hel del jobb inblandat men hon verkar va en sån som tar saker som de kommer så jag är ganska så positivt inställd till det hela!



Ursäkta att bilden inte är den bästa men så här ser hon ut! :)
Rumpan är högre än frammen så jag är ganska säker på att hon kommer växa en bit till. Hon är väl ca 148cm eller så just nu.

Well mina vänner nu får det va slutbabblat om hästar och galna äventyr, jag är toktrött och jag måste upp tidigt imorrn för nu är jag juh med häst igen, då blir det inga fler sovmorgnar!
Pussar och kramar!

xoxoxox

Postat av: Mona

Grattis till ett bra köp, mycket fin häst.

Täcket var precis i min smak, skitsnyggt!

O reflexer som är det bästa som finns.

Puss på min allra finaste vän. :-*

2010-03-02, 22:55:42 -
Postat av: Tessan

Hon kommer nog bli en riktig skönhet när hon har växt till sig och fått lite fina muskler :) (Och gjort sig av med vinterpälsen..) :))



Gratulerar! :)

2010-03-03, 00:13:46 -
Postat av: Helena

Grattis!

Kul att vi startar upp hästeriet nästan samtidigt! Jag hoppas få se alla blåmärken och plåstrade skador framöver!!Nejdå, men Summernight o Eerna har ju onekligen förberett dig...:P

En sötnos till kuse!! jag är lat, köper en dyrare variant men "färdig" denna gången.. Har ju lite andra förutsättningar just nu.



Ha det bra! Kram

2010-03-03, 16:13:12 - URL: http://helenawall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: