En uppdatering...

..tänkte att det är bäst och skriva lite igen innan dagarna flyter ihop allt för mycket.
Så igår (lördag) så hämtade vi hem Ludde från veterinären, han var fortfarande inte bra, hade inte ätit särskilt mycket och hade inte bajsat (delvis för att han inte har ätit något.) Men veterinären tyckte det var OK för oss att ta hem honom, dels för att jag har det yrket jag har och dels för att han inte hade kräkts sen vi lämnade in honom i torsdags.
Så vi tog hem en svag och trött liten sötnos vid typ halv två på eftermiddan.
Först så sov han och sov och sov men framåt kvällen började han piggna till lite grann, man kunde se det i hans ögon att han var lite mer alert liksom, men han var fortfarande väldigt fysiskt trött.
Vi försökte med lite olika sorters mat men inget föll honom i smaken, det enda som egentligen gick ner var italiensk salami och 'pork pie'. Han piggnade till mer och mer under kvällen natten och var till och med ute i trädgården och sniffade runt och kissade en hel del, vilket var skönt för det minskar iaf. risken för att det är njurarna det är fel på.
Men desto längre tiden gick destom mer orolig blev han. Jag och Mike hade bäddat åt oss på soffan och turades om att ha "vakt" så det blev inte sirekt nån sömn, men o andra sidan så har jag nog sett varenda avsnitt av "Fresh Prince..." vid det här laget. Vid 5 på morgonen så gick han till ytterdörren och skällde och betedde sig som att han ville bajsa. SÅ det var bara på med ytterkläderna och ge sig ut i regnet och dimman, vi kom ungefär 7 meter och så kräktes han, inte en gång, inte två gånger...men tre....
Så det var bara att ringa veterinären...
....så ingen mer mat och inte ens nått vatten, så länge han inte kräktes så sa veterinären att vi kunde vänta med att ta in honom tills deras normala mottagning öppnade klockan 10. Som tur var så var det inget mer som kom upp men han var jätteorolig och det var nästan så att man kunde se hur han blev svagare ju längre tiden gick.

Vid 10 var vi tillbaka hos veterinären, hans temp var fortfarande bra, hjärtat rusade lite, men han var inte anemisk men började (förklarligt) bli lite uttorkad igen så det var bara för honom att bli inlagd igen, den här gången körde de en full "blood screen" på honom och sen satte de honom på dropp.
Blodprovet visade två huvudsakliga grejer.
1. Han har ett högt antal vitblodkroppar.
Dvs det finns en infektion i hans kropp. Så den första diagnosen gastroenteritis är troligtvis rätt.
2. Han har en låg kalium nivå.
Det finns många olika nledningar till att han har det och det är här det blir lite knepigt för nu måste man lista ut vilket som kom först. För brist på kalium kan orsaka kräkningar och aptitlöshet (bland annat,) men en av anledningarna till att man får kaliumbrist kan också va att man har kräkningar och/eller diarreé.

Så vi får väl se vad som händer... just nu får han kaliumberikat dropp, antibiotika, smärtstillande och magsyrereglerande mediciner. Med lite tur så är det gastroenteritisen som kom först och det är därför han fick kaliumbrist för det betyder att när han blir av med GE'n så löser sig resten, om det är tvärtom att han fick kaliumbrist först så blir det lite knepigare, men vi håller alla våra tummar.
Ska ringa veterinären imorrn på morgonen för o höra hur det är med honom och sen imorrn eftermiddag så tar de nya blodprov för att se hur saker står till. Jag har ingen aning om hur länge han kommer behöva stanna där och det är så jäkla jobbigt, jag vet juh att han är på rätt ställe liksom och att de vet vad de gör men samtidigt så vill jag juh ha hem honom! Han ska va här hos mig!! Gud va jag saknar min bäbis!



Jag ser inte alls fram emot att gå till jobbet imorgon (idag), känner mig liksom inte redo för att ta hand om andras sjuka djur, sömnbristen gör ju liksom inte saken bättre..
Usch vad jag är trött..

Puss godingar, hörs snart igen!

Postat av: Helena

jag hoppas verkligen det löser sig för Ludde!fan vad jobbigt!Lillkillen...

2010-02-08, 11:31:54 -
Postat av: herzleid

Jag håller också tummarna! Så jobbigt att inte veta exakt vad som är fel. krama Tänk inte på pengarna, jag fixar det.

2010-02-08, 17:52:59 - URL: http://herzleid.myopenid.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: