lördagsjobb..

Idag var första lördagen på jag vet inte hur länge som jag jobbade.
Igår så kännde jag bara "vill inte vill inte vill inte", fast det var inte så mycket att jag inte vill jobba, det var mer det att jag verkligen inte ville stiga upp tidigt ^^

Jobbet gick faktiskt riktigt bra, jag lyckades stiga upp tidigt nog så jag fick tid för en morgonkaffe, mulet men inget regn, ingen traffik på väg dit och var riktigt vaken och pigg!
Var fullbokade idag från 9.00 till 11.30 men alla var i tid och dagen flöt på riktigt bra. Hade en katt inne för observation från i fredags så han med lite kattmys innan det blev för stökigt.
Skulle göra et urintest på henne för att se om hon fortfarande hade blod i urinen, men när jag tog urinen så kunde jag se med blotta ögat att det var blod där så behöve inte göra testet så det sparade lite tid.
Sen har jag haft ögongodis hela dagen i form av ev väldans tjusig snickare! ^^ Sånt gillar vi!
Han var där för att laga vår ytterdörr, det enda negativa med det var att jag hela dagen har suttit i en temperatur av +4 grader!



~*~

Så fredags. Bra dag i jobbsammanhang, hemsk dag i hälsosammanhang!
Eller ja, det började i torsdags. Det enda jag gjorde "fel" var att äta mat! Åt inte särskilt mycket och åt inte särskilt sent, men direkt när jag hade ätit så kännde jag att något inte stog helt rätt till.
Det var inte så farligt till att börja med, den "vanliga" typen av magknip jag får nu för tiden.
Jag tog lite medicin och försökte ignorera det, det gick inte så bra.
Bestämde mig för att försöka sova för oftast om jag bara lyckas somna i från smärtan så har det gått över tills jag vaknar. Så jag och Mike gick och la oss.
Precis när jag började slumra in så var det som att något i min mage vred sig, det var bara direkt upp och spy. Sen höll det på så konstant tills morgonen kom. Satt med huvet i toan och hörde Mikes alarm starta och kände bara "åh nej!", fick lite kärlek av Mike innan han var tvungen att åka till jobbet vilket var bra, för jag var ett riktigt vrak vid det här laget! Lyckades halvsova i ungefär 2 timmar och sen gick det inte längre och några timmar senare så var det bara dags att ge sig iväg till jobbet.
Fredags var en lååååång dag kan jag säga er, en lång, trött och hungrig dag. Jag var/är SÅ glad att jag iaf. hade fått mitt flyt tillbaka, det hjälpte!
Åt lite kokt biffkött igår som fick stanna i magen med bara lite protester. Har inte vågat äta än idag, vi får väl se vad som händer lite senare. Tror min mage straffar mig för att den faktiskt varit OK ett tag nu.
Fast jag börjar känna av näringsbristen! Tur att man är ledig imorrn åtminstone!

~*~

Så slutklagat! ^^
I fredags så var det iaf en bra grej på jobbet vi hade en "bitch spay" (hund sterilisering) inne och igen så kännde jag att flytet var där, fastän jag var så himla trött så det var bra!



Jag gillar bitch spays för att de ger sån himmla bra träning på narkosen. Jag har gjort ganska många narkoser nu efter att ha jobbat med det i 15 månader men det är fortfarande saker att bli bättre på och så där och just en bitch spay är väldigt bra för de håller oftast på i ca 1 timme allt som allt så det är en ganska lång tid, och det är en operation när hunden går igenom flera olika smärtfaser så det blir en del mixtrande med gasen och så där.
När man lägger ett djur (eller en människa antar jag?) under narkos så vill man att de ska ligga så lätt som möjligt för minska risken för komplikationer och för att göra uppvaket lättare, men samtidigt så vill man att de ska ligga så pass djupt att de inte kan få några traumatiska upplevelser från narkosen, dvs, de ska inte känna vad som händer, inte höra vad som sker osv.
Så till att börja med innan själva operationen börjar så måste man få hunden stabil och i ett bra "djup" och inte förens jag som sköterska är nöjd med hur hunden är kan veterinären börja med operationen. Det är nu man börjar med de olika smärtfaserna, tex själva snittet genom hunden har en lägre smärta än tex. när man klipper bort äggledarna. Jag ändrar gasen beroende på vilken styrka smärtan har, så i stort sett kan man säga att man börjar på ganska låg gas för att sedan sakta öka den desto djupare veterinären går och sen när avslutningsfasen börjar så minskar jag gasen, så när veterinären syr ihop huden så är hunden tillbaka på eller till och med lägre gasnivå än när man började och ofta när det bara är ett par stygn kvar så kan man ofta stänga av gasen. Efter jag stängt av gasen så låter jag hunden ligga på rent syre i 5 minuter för att hjälpa uppvakningsprocessen och för att liksom hjälpa till att "rensa ur" gasen ur hundens system. Sen tar jag inte bort ET-tuben ("plaströret" som man för in i hundens luftrör som förser den med gas och syre) förrens hunden sväljer en gång och den sväljer alltid precis innan den vaknar.
Jag håller koll på hunden genom narkosen genom att kolla alla "vital signs" så som andning och puls, syresättning osv. och man vill hålla hunden så jämn som möjligt.



Det här är ett "anaestethic sheet" där vi skriver ner allt vi gör, vilken gas och syre vi håller djuret på, hur många stygn man gör, puls och andning osv. allt vi gör under en operation helt enkelt :)
De små kryssen är för hundens puls och de små trianglarna är för hundens andning, vilket man kontrollerar med jämna mellanrum, tiden anges högst upp i "rutnätet"
Just den här bilden är från en "dental" och vårt-borttagning, eftersom det inte är särskilt smärtsamt så har hunden varit på samma gas genom hela operationen.

Jag ber om ursäkt för allt det här dravlet om ni inte är intresserade och om ni är intresserad, var så goda! ^^

~*~



Så nu ska jag sätta mig ner med min varma chocklad och göra en ekonomiskplan för mina julklappsinköp, vilket i verkligheten bara är för hälften av julklappsköpen för det mesta för sverige-familjen kan jag köpa på januari-rean! ^^
Men det finns så många saker jag vill köpa till Mike så jag måste rensa lite i listan och göra lite prisjämförelser, gud vad vuxen jag har blivit! ^^
puss så länge godingar!




Postat av: Helena

Ät smörgåsrån!Det är det enda jag får behålla när jag har magåkommor..Just nu är jag inne i en period när jag mår illa av att laga mat, se mat, handla mat och äta mat men oxå av att vara hungrig..Få ihop det du!Jag äter frukt, och mat som inte luktar..Tror det är magkatarren som spökar..

2009-11-28, 21:17:22 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: