Hela England brinner.

Röken ligger tjock mellan husen och på flera ställen ser man eldarna brinna, det eviga smattrandet och smällandet får det nästan att kännas som en krigszon!
Det är ingen vanlig torsdag idag, idag är det den 5'e November, den dag på året då polis, brandkår och ambulanser i England har flest utryckningar på hela året, fler än nyår.
Det är "Guy Fawkes night" eller "bonfire night".
Guy Fawkes (saxat från Wiki)


Guy Fawkes (även Guido Faukes), född 13 april 1570 i York, död 31 Januari 1606 i London, var en engelsk legosoldat; en av de katolska konspiratörer som försökte att utföra den så kallade krutkonspirationen år 1605. Planen var ett försök att lönnmörda kung Jakob I av England (Jakob VI av Skottland) och medlemmar av Englands båda parlamentshus. För att göra detta skulle brittiska parlamentshuset sprängas vid en högtidlig öppningsession av 1605 års parlament, där kungen talar inför en församling bestående av både Överhuset och Underhuset. Guy Fawkes hade ensam ansvar för en stor del av de senare delarna i planens utförande. Hans aktiviteter upptäcktes dock innan planens fullbordande. Efter ett hårt förhör involverande tortyr avrättades Fawkes och hans medkonspiratörer för högförräderi och mordförsök. Minnet av Guy Fawkes firas varje år genom Guy Fawkes Night den 5 november. Det sades att Guy Fawkes var "den ende mannen någonsin som gått in i parlamentet med ärliga avsikter".

Det är verkligen helt sjukt, röken ligger som dimma över oss, riktigt tjock dimma...värre än Lützen! Och raketer och smällare har brännts av i en rasande fart ända sen typ 2 i eftermiddags, fast vi behöver nog inte oroa oss för några bränder i år, det har varit skyfall idag, från kl 8 i morse fram till typ 5!
Men engelsmän älskar sin "bonfire night" kom regn kom sol!
Och i år har vi skrivit ut mer lugnande mediciner än någonsin till skotträdda djur :(

Jag är väldigt lyckligt lottad, Ludde och katterna kunde inte bry sig mindre, vet inte ens om de märker att det skjuts en massa, de verkar helt oberörda. Pelle tycker det är lite läskigt, men han tittar på oss andra och ser ut som han tänker "men? ska vi inte va rädda nu?...nehe..inte det!" men han reagerar varenda jäkla gång o så ger han oss alla den där blicken stackarn haha, han måste tro vi e sega i pallet!



Det har varit en helt sjukt galen dag idag, en sån där dag som protesterar redan innan den har börjat typ.
Eftersom det verkligen hellregnade idag så bestämde jag mig för att åka lite tidigare till jobbet eftersom jag vet att motorvägarna kan va lite galna när det regnar. Så 5 över tolv (10 min tidigt) stiger jag utanför ytterdörren...och där tar det stopp.
Där står det en man med nån slags trycklufthammare (modell STÖRRE) och packar grus i "hålet", vilket iofs är en bra sak eftersom det (förhoppningsvis) betyder att de fixat vattenläckan, men just där och då innebar det att min trädgård såg ut som ett vägarbete och jag fick snällt vänta 5 minuter innan de stuvat runt saker så att jag kunde komma ut.
Väl ute i bilen och efter jag hade kört typ 300 meter så tog det stopp....igen....då hade de temporära traffikljusen vid vägarbetet löpt amok. Vi var kanske 20 bilar sammanlagt i båda riktningarna som snällt stog och väntade på att det skulle bli grönt, vi väntade i 3 minuter, 4, 5...6 minuter och inget hände! De hade helt enkelt låst sig på rött. Och som om det hade varit nån slags hemlig signal så började alla köra samtidigt och det var kaos!
Efter mycket om och men och en situation involverande en lastbil som det nästan blev lite för gosigt med så lyckades jag ta mig ut på motorvägen.
När jag kört ungefär 1 kilometer så tog det.. gissa!...STOPP!
En lastbil som fraktade en grävskopa hade kapsejsat, den hade gått av på mitten!!!!
Så det var fullt med poliser och avspärrningar och gud vet vad och en hel fil va avstängd, så det var snigelfart (typ 10km/h) i typ 3 kilometer.
Och SEN när jag väl kom til Lymm (byn där jag jobbar) så var det mer vägarbete och således mer stopp, när jag väl kom fram var jag nästan 10 min sen! Så mycket för o starta i god tid liksom!
Och sen har det varit en tokhektisk dag, hann inte med hälften av allt jag skulle göra så det blir att göra imorrn, som förhoppningsvis blir något lugnare! Jobbade över en halvtimme dessutom, trött som en gnu är jag nu! Och magen har börjat spöka! Sååååå trött på den här dan, kan den inte bara ta slut? :P



Nu är allt iaf fixat inför Sverige-resan (tror jag)
Flyg, boende, parkering, hundarna och kläder.
Hundarna ska bo på samma ställe de bott innan, ett väldigt litet men väldigt trevligt ställe, de var i toppenkondition sist de kom därifrån så det blir nog bra och det är juh bara över 2 nätter ändå.
Och jag fick paket idag! Men grejer jag beställde som jag ska ha på mig på begravningen och allt passade!! Så det var väl dagens positiva!


mina nya skor! ^^

well nu ska jag försöka relaxa lite innan sängdax och ta mig i kragen inför veckans sista arbetsdag!
Sen inget jobb förrens torsdag nästa vecka! Men det kommer ju inte direkt bli nån vila. :(
Jaja, vi hör snart igen mina gosisar!



Remember, remember the fifth of November,
The gunpowder treason and plot,
I know of no reason
Why the gunpowder treason
Should ever be forgot.


Postat av: Sara´n

Hej Felicia, tack för ditt smicker =) Men din header är verkligen inte fy skit! Jag önskar jag kunde göra såna mönster..men men skam den som ger sig! Ha det fint i Englandet!

/Sara

2009-11-09, 10:51:10 - URL: http://sarans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: