Tänk så det kan bli.

Jag har suttit här hemma och funderat på vad som står på med Ludde.
Efter mycket researchande och grävande i min erfarenhet så kom jag fram till att det nog är bitestikelinflammation.
Möjligtvis i kombination med någon sorts skinreaktion (allergi, insektsbett osv osv.)
Så idag när vi var på återbesök så krävde jag att få träffa Ken (senior partner), för jag vet att han är jätte duktig.
Så säger han att eftersom svullnaden av den vänstra testikeln har gått ner så är det med största sannolikhet inte neoplasia (cancer) eftersom cancer inte "kommer och går", utan han tror att det är "epididymitis" - dvs bitestikelinflammation! Fan vad jag är bra!


bild från Wiki


Jag quotar från rapporten:

"Scrotal skin infection, with testicular swelling but has reduced so neoplasia unlikely, more likely epididymitis, so advice oatmeal soak & use A/B, do not advice castration as slow metabolism and in well health otherwise."

Tänk om jag hade kunnat få träffa Ken första gången jag kom in!
Jag gillar Ken, han vet att jag jobbar som veterinär sjuksköterska och han respekterar mig för det!
Så man kan verkligen diskutera saker med honom och han tar sig extra tid att prata med mig.
Så nu har vi tryckt upp Luddes antibiotika i taket för att försöka tokdöda inflammationen.
Det enda lite oroande är att den här typen av antibiotika är en av de vanligaste som hundar i england är resistenta mot - upp till 40%. Men samtdgt så är det den antibiotika som är bäst att använda vid urinvägs-, testikel- och livmoder problem.
Jäjä, vi får vänta o se, annars så får jag byta typ av anibiotika.
Men det här känns hoppfullt, det verkar som att Sverigeresan blir av! :D




I övrigt så är jag toktrött! Ludde höll oss vakna inatt igen, efter ett par lugna nätter.
Fruktansvärt irriterande att han ska börja gråta igen kvällen innan man ska tillbaka till veterinären!
Men men som sagt, allt hade förbättrats så det är inte så himskans viktigt, viktigast är att han blir bra!
Och åter igen, till veterinären på min lediga dag....det börjar bli tll rutin det här :P
Och som grädde på moset jättetrött.
Ska gå o försöka få nånting gjort nu innan jag faller ihop i en utmattad pöl!
Skriver säkert lite mer senare!

pussisar!

Postat av: herzleid

Aww :( stackars ludd. Men kul att känna sig kompetent eller hur? =)



Hoppas han blir bra så du kan åka hit i alla fall. :( Du MÅSTE komma hit! (det är klart Ludde måste bli bra också, men mest vill jag krama på min syster. :() Om du inte kommer kanske jag måste åka och hälsa på er...

2009-07-22, 11:10:20 - URL: http://herzleid.myopenid.com/
Postat av: LenAtT

haj haj!

Marcus skrattade gott åt dina pungbilder..Hoppas vi kommer hinna ses!!Kram min blondis!



//Rödis

2009-07-22, 18:07:30 - URL: http://helenawall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: